Przesiadka z 1.2 Tce na 0.9 Tce

Wszystko co dotyczy Renault Clio z wyłaczeniem problemów technicznych. Masz ciekawy link, przeczytałeś ciekawy artykuł w prasie, chciałbyś wygłosić swoją opinię - podziel się tym z nami.

Moderatorzy: sudi, brejq

Re: Przesiadka z 1.2 Tce na 0.9 Tce

Postprzez mayn » 16 wrz 2018, o 21:32

Zgreg napisał(a):Dla mnie z systemów bezpieczeństwa najważniejsze, to w kolejności;
-rozwaga kierowcy
-pasy bezpieczeństwa
-umiejętności kierowcy
-opony
-abs
Cała reszta jest dopiero dalej.

Takie wyposażenie było najważniejsze 20 lat temu w Clio 2 w 1998 roku. Dzisiaj koniecznie ESP to podstawa.

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez wojteks » 16 wrz 2018, o 22:03

mayn napisał(a):Dzisiaj koniecznie ESP to podstawa.

:lol: Dla idiot kierowców którzy mnożą się na pęczki niestety tak

Bardzo Zaawansowany
 
Pokaż profil

Postprzez mayn » 17 wrz 2018, o 04:49

wojteks napisał(a):
mayn napisał(a):Dzisiaj koniecznie ESP to podstawa.

:lol: Dla idiot kierowców którzy mnożą się na pęczki niestety tak

Jakbyś naukowcu wyprowadził samochód w takiej sytuacji z zwykłego włączania się do ruchu ?

http://www.youtube.com/watch?v=3fCQuJVx69Q#t=35s

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez wojteks » 17 wrz 2018, o 16:56

mayn napisał(a):Jakbyś naukowcu wyprowadził samochód w takiej sytuacji z zwykłego włączania się do ruchu ?

http://www.youtube.com/watch?v=3fCQuJVx69Q#t=35s

Klasyczny przykład takiego kierowcy o którym piszę. Jeździłem/jeżdżę tylnonapędówką, niestety wymaga myślenia a wspomniane wcześnie systemy od tego uwalniają więc jeździmy szybciej, na granicy przyczepności/poślizgu bez jakichkolwiek umiejętności jego kontroli, przecież samochód mnie obroni a to bardzo złe podejście do problemu.

Bardzo Zaawansowany
 
Pokaż profil

Postprzez Termi » 17 wrz 2018, o 22:56

Nowe auta mają tyle systemów bezpieczeństwa że nie powinno być wypadków z ich udzialem. A jaka jest rzeczywistość każdy widzi
Stajnia:
Clio 1 ph1 1.2 Żółta
Clio 1 ph2 1.8 16V Niebieska
Clio 2 ph2 1.9 dTi Szara
Mondeo mk2 1.8 16V Mondziołek

Bardzo Zaawansowany
Klubowicz
 
Pokaż profil

Postprzez mayn » 18 wrz 2018, o 04:54

Prawa fizyki rządzą których nie da się oszukać. Nowe systemy podnoszą bezpieczeństwo na drodze, i w niektórych przypadkach eliminują śmiertelne wypadki. Dzisiaj w współczesnym samochodzie przy zderzeniu w przeszkodę przy 64 km/h kierowca otwiera drzwi i wysiada. Takie samo zderzenie w samochodzie z początku lat 90-tych jak Golf II, Astra I kończy się śmiercią przez zmiażdżenie głowy, narządów, drzwi są zakleszczone, zdeformowane mocno. Widać wyraźnie różnicę. ESP w miarę możliwości praw fizyki koryguje tor jazdy. W TIRach od kilku lat jest seryjnie montowany Active Safety Brake, czyli TIR automatycznie podejmuję hamowanie w przypadku krytycznym gdy kierowca nie podejmuje próby. Bardzo pomocny system, pamiętam wypadki sprzed wielu lat jak samochody osobowe były sprasowane w placki przez TIRy które nie hamowały.

Przejedźcie na jakimś placu taką próbę jak na poniższym filmiku Clio I, II, III bez ESP 60 km/h, zamiast 80 km/h jak na filmiku. Miałem Clio 2 i wiem że było by to niemożliwe, mega nadsterowny był tył w nim bez ESP.

https://www.youtube.com/watch?v=fR1yxzizNBE&

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez wojteks » 18 wrz 2018, o 08:29

mayn napisał(a): pamiętam wypadki sprzed wielu lat jak samochody osobowe były sprasowane w placki przez TIRy które nie hamowały.

Hmm, wypadki zgniecenia osobówek nadal się zdarzają. Może najnowsze samochody osobowe/ciężarowe maja radary, aktywne tempomaty itp. pomagające/wspomagające/zabezpieczające systemy ale to i tak nie zastąpi myślenia kierowcy.

mayn napisał(a):Przejedźcie na jakimś placu taką próbę jak na poniższym filmiku Clio I, II, III bez ESP 60 km/h, zamiast 80 km/h jak na filmiku. Miałem Clio 2 i wiem że było by to niemożliwe

Clio III prowadzi się lepiej niż II ale dochodzimy do sytuacji że samochodem bez ESP i innych systemów nie da się normalnie jechać (patrz mercedes A i sławny test łosia, bez elektroniki nie może jeździć).

Samochody będą coraz bardziej skomplikowane a to znaczy nienaprawialne w normalnych warunkach prostego warsztatu a to mocno podniesie koszt ich utrzymania. Za chwilę dojdziemy do sytuacji kiedy nie będzie opłacało się mieć samochodu bo taksówka, wypożyczenie na minuty/dni zawsze prawie nowego samochodu będzie mniej rocznie kosztować niż zakup i utrzymanie własnego.

Bardzo Zaawansowany
 
Pokaż profil

Postprzez Cukier84 » 18 wrz 2018, o 10:24

Widzę że zrobił się już niezły off top :roll:
vel Lukaszes84

Lider Regionalny
Klubowicz
Zlotowicz
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez mayn » 18 wrz 2018, o 15:56

wojteks napisał(a):Hmm, wypadki zgniecenia osobówek nadal się zdarzają. Może najnowsze samochody osobowe/ciężarowe maja radary, aktywne tempomaty itp. pomagające/wspomagające/zabezpieczające systemy ale to i tak nie zastąpi myślenia kierowcy.

Na solidne efekty trzeba kilka lat aż zdecydowana większość TIRów będzie mieć radary. Ale nie będzie trzeba czekać długo na to gdyż w spedycji ważny jest stan jak i wiek ciągnika. Po drogach prawie nie jeżdżą 10-15 letnie ciągniki jak to bywa z samochodami osobowymi w Polsce gdzie średni wiek to grubo ponad 10 lat.

wojteks napisał(a):Clio III prowadzi się lepiej niż II ale dochodzimy do sytuacji że samochodem bez ESP i innych systemów nie da się normalnie jechać (patrz mercedes A i sławny test łosia, bez elektroniki nie może jeździć).

Potwierdzam, różnica w prowadzeniu między Clio II a Clio III to ogromny krok w przód.

wojteks napisał(a):Samochody będą coraz bardziej skomplikowane a to znaczy nienaprawialne w normalnych warunkach prostego warsztatu a to mocno podniesie koszt ich utrzymania. Za chwilę dojdziemy do sytuacji kiedy nie będzie opłacało się mieć samochodu bo taksówka, wypożyczenie na minuty/dni zawsze prawie nowego samochodu będzie mniej rocznie kosztować niż zakup i utrzymanie własnego.

Już są skomplikowane. Wyobrażasz sobie za 10 lat kupić Megana 10 letniego 1.2 TCe ? Nowe w niektórych przypadkach mają problemy ze spalaniem oleju, albo łańcuchem rozrządu. Renault w ciężkich przypadkach wymienia silniki na gwarancji. Dzisiaj kupić 10 letniego Megana III 1.6 16V to nie problem, bo silnik jest trwały i jeśli nie kopci to największym problemem jest sprawdzenie czy samochód nie ma przeszłości kolizyjnej. Za 10 lat kupno 10 letniego auta to będzie duże ryzyko, a wręcz ogromne....

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez Zgreg » 18 wrz 2018, o 17:24

mayn napisał(a):
Zgreg napisał(a):Dla mnie z systemów bezpieczeństwa najważniejsze, to w kolejności;
-rozwaga kierowcy
-pasy bezpieczeństwa
-umiejętności kierowcy
-opony
-abs
Cała reszta jest dopiero dalej.

Takie wyposażenie było najważniejsze 20 lat temu w Clio 2 w 1998 roku. Dzisiaj koniecznie ESP to podstawa.

Rozumiem, że mając ESP mogę jechać nierozważnie, bez zapiętych pasów, na łysych oponach :roll: .
Fizyka na drodze się nie zmieniła, więc jak kiedyś dało się jechać, to i dziś można. Jedyne co się zmieniło, to podejście kierowców do jazdy. Kiedyś nad samochodem trzeba było umieć zapanować, dziś jest to narzędzie do przemieszczania. No i nie było tyle ekranów w kabinie, tylko radio.
Oczywiście dla laików im więcej systemów tym lepiej. To samo tyczy się samochodów o dużych przebiegach, gdzie o znużenie jazdą bardzo łatwo.

Zobacz ten film. Warunki jak widać kiepskie, samochody raczej tylko z abs-em. Ja prowadzę fiata temprę sw, tam nawet abs-u nie było.
Ładniejsza siostra Williams Baccara

Początkujący
Grupa Wsparcia
Klubowicz
Zlotowicz
 
Pokaż profil

Postprzez mayn » 19 wrz 2018, o 02:22

Wszyscy popełniają błędy, nawet kierowcy rajdowi. wojteks, tutaj również gdyby było ESP bez problemu by skorygowało tor jazdy...

https://www.youtube.com/watch?v=j1th3MVZ3Pk#t=1m05s

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez wojteks » 19 wrz 2018, o 07:08

mayn napisał(a): tutaj również gdyby było ESP bez problemu by skorygowało tor jazdy...

W tej sytuacji tak ale to nie zmieni mojej opinii że bez ESP da się jeździć i nie jest najważniejszym systemem, najważniejszy jest łącznik kierownicy z pedałami. A jadąc autostradą/eską należy zachować znacznie większą uwagę niż w mieście chociaż na miejskich dwupasmówkach też się dzieje.

Bardzo Zaawansowany
 
Pokaż profil

Postprzez Zgreg » 19 wrz 2018, o 17:31

Co prawda nie do mnie, ale się wypowiem :lol: .

Na ostatnim filmie wyraźnie widać, że kierowca popełnia dwa błędy. Pierwszy, gdy próbuje zmienić pas na lewy. Robi to bez wyraźnej przyczyny i uwagi. Wystraszony, przez pojazd na lewym pasie, wpada w panikę i zamiast ratować się z błędu pierwszego popełnia kolejny. Czy EPS umożliwiłby dalszą jazdę,tego nie wiem.
Wiem natomiast, że prawa fizyki obowiązują dla wszystkich jednakowe. Z ESP, czy bez samochód im podlega. Jest nawet taki film, na którym system broniący bmw przed bączkiem, uniemożliwia zmianę pasa ruchu. Wyraźnie, na zwolnionym tempie, widać o ile skręcone są przednie koła. Przy tej prędkości to już bardzo dużo. Nie będę pisał co myślę o kierowcy tego "cuda techniki".

PS Film z toru nie miał nic wspólnego z rajdami, czy wyścigami. W pełni za to zgadzam się, że każdy kierowca popełnia błędy. Nie mają znaczenia ani doświadczenie, ani żadne licencje, czy certyfikaty. Jednak świadomość swoich braków i umiejętność wychodzenia z opresji są kluczowe. Zawsze też przyda się łut szczęścia.

Nie jestem też przeciwnikiem ESP, po prostu nie jest to najważniejszy, moim zdaniem, system. Oczywiście mogę się mylić 8-) .
Ładniejsza siostra Williams Baccara

Początkujący
Grupa Wsparcia
Klubowicz
Zlotowicz
 
Pokaż profil

Postprzez mayn » 19 wrz 2018, o 18:16

Zgreg napisał(a): Czy EPS umożliwiłby dalszą jazdę,tego nie wiem.

Jak najbardziej by sobie poradził. Na poniższym filmiku swobodnie radzi sobie przy 80 km/h z gwałtowną reakcją kierownicy, mimo to samochód trzyma się jak przyklejony, i to w dodatku SUV gdzie środek ciężkości jest wyżej.

https://www.youtube.com/watch?v=fR1yxzizNBE&

Zgreg napisał(a):Jest nawet taki film, na którym system broniący bmw przed bączkiem, uniemożliwia zmianę pasa ruchu. Wyraźnie, na zwolnionym tempie, widać o ile skręcone są przednie koła. Przy tej prędkości to już bardzo dużo. Nie będę pisał co myślę o kierowcy tego "cuda techniki".

Tutaj kierowca BMW nie jechał 100 km/h ani 130 km/h, tylko grubo powyżej 150 km/h, możliwe że 200 km/h albo więcej. Takie BMW X5 z pewnością miało system ostrzegania o przeszkodzie i awaryjnym hamowaniu. Z tym że ten system jest skuteczny do ograniczonej prędkości, tak jak inne systemy wspomagające błędy kierowcy, ale z ograniczeniem praw fizyki i możliwości.

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez Zgreg » 19 wrz 2018, o 18:56

Kierowca BMW wykonał dokładnie taki sam manewr, jak ten na pokazie Peugeota. Prawym pasem jechała przecież ciężarówka. Po prostu, pomimo prawidłowego zadziałania ESP zabrakło miejsca. Jak popatrzysz dokładnie na testowy przejazd, to zobaczysz, że ESP "zamienia" ruch obrotowy w okół własnej osi na posuwisty do przodu. Pomimo skręconych kół samochód jedzie prosto. Dopiero gdy jest ustabilizowany możliwa jest dalsza jazda po łuku. Kierowca Peugeota doskonale czuje auto i wie gdzie chce nim przejechać. Wystraszony kierowca z poprzedniego linku, pomimo działania systemu, mógłby wjechać w bariery. Przecież EPS nie wie gdzie jest droga. Ma tylko nie dopuścić do kręcenia bączków. Kierownicę nadal trzyma człowiek.
Ładniejsza siostra Williams Baccara

Początkujący
Grupa Wsparcia
Klubowicz
Zlotowicz
 
Pokaż profil

Postprzez wojteks » 19 wrz 2018, o 19:17

Zgreg napisał(a): Kierownicę nadal trzyma człowiek.

No właśnie, łącznik kierownicy z pedałami jest ważniejszy niż systemy wspomagające bez których można jeździć mając trochę zdrowego rozsądku i sprawny technicznie samochód nawet bez ABS,ESP i co tam jeszcze się wymyśli. Słabo też widzę autonomiczne samochody na naszych drogach mimo naszpikowania ich najnowszą elektroniką, radarami dalekiego, średniego i małego zasięgu, wykrywania pieszych itp. Patrz autostrada i odległości między samochodami po 10m a prędkości rzędu 120-140 i więcej.

Bardzo Zaawansowany
 
Pokaż profil

Postprzez mayn » 19 wrz 2018, o 20:41

Zgreg napisał(a):Wystraszony kierowca z poprzedniego linku, pomimo działania systemu, mógłby wjechać w bariery. Przecież EPS nie wie gdzie jest droga. Ma tylko nie dopuścić do kręcenia bączków. Kierownicę nadal trzyma człowiek.

Suzuki Swift na filmiku nie miało ESP. Auto zachowało się 100% jak bez ESP. ESP seryjnie we wszystkich nowych samochodach jest od listopada 2014.

Bardzo Zaawansowany
Grupa Wsparcia
 
Pokaż profil

Postprzez Zgreg » 19 wrz 2018, o 21:02

Źle mnie zrozumiałeś. Wiem, że tam nie było ESP. Była za to utrata orientacji na drodze.
Ładniejsza siostra Williams Baccara

Początkujący
Grupa Wsparcia
Klubowicz
Zlotowicz
 
Pokaż profil

Postprzez wojteks » 19 wrz 2018, o 21:16

mayn napisał(a):Suzuki Swift na filmiku nie miało ESP.

Jak jedziemy z dużą prędkością to trzeba myśleć, uważać i się pilnować żeby głupot nie zrobić. Mnie ktoś (wiadomo kto, 1000 w sądzie go to kosztowało) na autostradzie urwał lewe lusterko i porysował błotnik tak gdzieś przy 120 więc gdzie myślenie, jakakolwiek ostrożność itp. przewidywanie tego co może się stać. Omegą kombi jechałem więc mnie nie wypchnął na pas awaryjny czy bariery a sam szczęśliwie też tylko lusterko stracił i jakieś rysy na błotniku miał.

Bardzo Zaawansowany
 
Pokaż profil

Postprzez Zgreg » 19 wrz 2018, o 21:29

Nikt niestety nie uczy przyszłych kierowców jazdy z dużymi prędkościami. Tu lekki ruch kierownicą, czy chwila zawahania z hamowaniem może kosztować sporo. Rozpędzony samochód potrzebuje trochę czasu na reakcję, bo nie tak łatwo zmienić kierunek pędzącego pocisku.

wojteks, miałeś dużo szczęścia, bo nawet lekkie dotknięcie przy takich prędkościach, potrafi wytrącić samochód z toru jazdy.
Ładniejsza siostra Williams Baccara

Początkujący
Grupa Wsparcia
Klubowicz
Zlotowicz
 
Pokaż profil

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Forum Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość